måndag 16 juli 2012

Imponerad

Jag har en bror som verkligen kan fixa allt - allt, säger jag. Han är som Mac Gyver, ge honom en pryl som inte fungerar, och han får den att fungera. Det blir liksom en utmaning, man ser hur han skiner upp, hur det börjar knastra och arbeta bakom pannbenet, och så börjar de där händerna plocka och flytta om och ordna.

Ikväll byggde han mitt trasiga handskfack i bilen, det som inte har gått att öppna på ett och ett halvt år. Genom att pilla och öppna och lägga ihop de trasiga bitarna mot varandra. Vrida på låset, mumla, vrida igen. Liksom visualisera i huvudet hur det ska funka, och hitta på alternativ för hur man kan få samma funktion att spela på ett annat sätt.

"Jag behöver ett... vänta nu, någonting att dra i. Har du ett snöre, en tråd, eller vänta...". Pannan läggs i djupa veck. Handen pekar på någonting som sticker fram ur min väska på sätet "Kan jag ta det där?". Måste i det skedet avstyra manövern med orden "Nej, det är mitt bh-band, det kan vi inte ta. Går det med ett hårband?".

Och så bygger min bror raskt låset på handskfacket med en svart hårsnodd från Hennes & Mauritz. Bara sådär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar