måndag 23 juli 2012

I butiken

Någonting jag blir oerhört irriterad på är följande fenomen: Brudar som envisas med att prata med babyröst. Ofta i kundbetjäningssituationer stöter jag på detta, någon flicka - come on, kvinna för fan, för alla som jobbar är överlag myndiga - som tittar under lugg och piper fram det hon ska ha sagt. Flinar sådär fejkblygt och använder sin gulligaste babyröst för att säga "Moiiiiii" (flickigt flin) "Neljätoista euroa, tihiii" (titta under lugg) "Kiiiiittiiiii".

Det är inte gulligt. En femåring pratar som en femåring - en tjugoettåring gör inte det. En tjugoettåring kan använda normalt tonläge och ge fan i att fjanta sig. Det ser bara fånigt ut. Eller vad vet jag, kanske karar tycker att det är sött med kassaflickor som piper? Fast i så fall tycker jag att de typerna är lite patetiska.

Hoppas jag inte har gjort mig skyldig till det själv. Har ju ändå tillbringat en del somrar i en och annan kassa. Kanske jag också har fjantat och pipit och försökt låta - I don't know - gullig. Hoppas inte det. Men antagligen, jag brukar ju syssla med dumheter. Som tur är så har jag ändrat image nu. Numera är jag amper ser ut som om jag vill bitas. Nånej. Eller kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar