fredag 16 juli 2010

Måj

Har sovit länge och släntrat till postlådan efter ÖT medan tevattnet kokade upp. Hejade på grannen med min finaste morgonröst samtidigt som jag plirade med små ögon. Gäsp. Man blir nästan tröttare av att sova länge, ju!

Kom på en sak. Om man är lite seg eller nere, så - flina! Jag har hört det förut, men det stämmer faktiskt. Klistra på ett leende bara, så känns allt mycket bättre. Positiva tankar skapas i ett huvud som ser glatt ut. Man blir automatiskt gladare. Litegrann i alla fall.

Igår låg jag på öjastranden och lapade sol tillsammans med L och B. Vi hade ledig dag samtidigt allihop, och vad passar då bättre än sol, sand och salta bad? Simskolan var i full gång, och vi låg och tjuvlyssnade på vad barnen pratade om där de satt och åt sitt mellanmål.

En flicka (klagande): "Lisaaaa... Jag vet inte om jag kan komma på avslutningen imorgon... Vi håller på renoverar taket hemma, och min mamma måste vara där. Så (överdramatiskt) VEM SKJUTSAR MIG DÅ?!!". Vi kvävde varsitt flabb i sanden där vi låg. Sedan diskuterade de lite olika maträtter de gillade/inte gillade, och så lite väder och vind överlag.

Två äldre damer hade sökt sig till stranden också. De hade med sig varsin rejäl solstol som de monterade upp nere vid vattnet. Korg med kaffetermos och riktiga porlinsmuggar hade de också, och några blaskor att läsa. Sedan låg de där i sina stolar, läste, pratade och bolmade ganska mycket tobak. Såg ganska skönt ut egentligen. Fast komiskt.

Det är mulet idag, men varmt ändå. Himlen är jämngrå, och gräset är vått, så det har nog kommit någon skur. Vad passar då bättre än att hoppa i duschen, iklä sig någonting mera anständigt som omväxling - som omväxling till bikini och flipflops - och gå till jobbet. Ja, jag vet då inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar