onsdag 18 september 2013

Är jag hundra år?

Idag efter gymmet susade jag på min gröna stålkamel till Halpahalli för att hämta någonting snabbt att äta. Jag tänkte mig någonting vanligt, typ en fisksnutt eller ett kycklinglår eller något i den stilen, för sån snabbmat gillar jag.

Förresten, apropå Halppis. Vad fan har hänt med den där rösten som hojtar ut erbjudanden i butiken? Den låter inte som förr. Den svenska slingan i alla fall. Nu är det någon märklig brud som bryter på finska och samtidigt uttalar orden på rikssvenska. Varför det? Det låter ju inte klokt. Det heter inte "vÄÄlkommen på uppSCHÖÖP", i herrans namn.

Nå, jag klev runt i butiken och fick plötsligt någon slags märklig idé. Iden löd BLOMKÅLSSOPPA. Hur får man en sådan tanke bakom pannbenet egentligen. Jag brukar väl aldrig göra soppa heller? Särskilt inte blomkålssoppa. Men när jag får för mig någonting brukar det vara för sent att dra i handbromsen, så jag gick först till grönsaksavdelningen och slarvade med mig ett gigantiskt blomkålshuvud. Därefter till elektronikavdelningen för att köpa en - tattadadaa - stavmixer. Inte ens en sådan hade jag. Hoppas jag inte får för mig att laga någonting friterat någon gång, för då impulsshoppar jag väl en fritös helt plötsligt.

Och nu, mina damer och herrar, har jag framställt och inmundigat mitt livs första blomkålspurésoppa. Tammefan det märkligaste draget på länge. Soppan blev god (eventuellt en kilo vitpeppar för mycket), men jag lassade in den första skållheta skeden utan att tänka efter, så nu är jag helt sönderbränd på tungan. Typiskt.

4 kommentarer:

  1. "Det tar sig",sa han som hade eld i håret, tycker man vid Nyströms

    SvaraRadera
  2. Jorå! Å tänk så PRAKTISKT ti ha ti värm upp :)

    SvaraRadera
  3. Grattis för den första, Blomkålsoppan! Borde väl skåla för saken, men finns inget vin och kanske inte Mediheli, hinner flyga mig till Karleby, fastän man skulle försöka övertyga Alarmcentralen om, att nu är det nöd, så bara såhär i tankarna då!

    SvaraRadera
  4. http://www.tv4.se/solsidan/artiklar/fredrik-tycker-mickan-l%C3%A5ter-t%C3%B6ntig-4fbf98d004bf725194003d28

    SvaraRadera