söndag 23 juni 2013

Sunny sunday

Hade förvarnat parenteserna om att jag eventuellt dyker upp i skären idag (igen) om det är fint väder. Undrar hur ofta man kan dyka upp i skären innan de får leidon med en, förresten. Det börjar nämligen bli en tradition att jag som av en händelse tittar fram bakom stugknuten och har någon "bra ursäkt" till varför jag måste komma ut dit en sväng. Folk måste ju få ha sin semester ifred, menar jag. Men när jag är så väldigt glad i det där stället att jag knappt kan hålla mig borta. När jag med det kännspaka smattrande ljudet från flipflopsen trampar fram den sista biten ut på udden, när solen värmer mig precis där på bergsknallen i kröken, när den salta havsluften slår emot mig och det hörs ett sus från havet och skrän från måsarna - då är jag såld.

Idag började dagen mulet och grått, men framåt eftermiddagen tänkte jag att jag nog kunde ta en liten sväng dit ändå, bara för att [infoga bra orsak här]. Hoppade i bilen, och se där - när jag passerade Hickarö och kom in i Öja bröt solen fram. Och höll sig framme exakt hela resten av dagen. Samtidigt fick jag ett meddelande om att skärifolket inte var på plats, utan ute på ärenden. Så det var till en tyst och enslig udde jag anlände en stund senare. Bara jag och havet omkring i flera timmar, tills resten dök upp.

Här har jag njutit idag. Det var riktigt varmt och härligt, trots den friska vinden som tog i och ruskade vassen ganska ordentligt. Har läst och solat och simmat och bara varit. Nu kom jag just hem till stan. Genomblåst av frisk havsluft, med saltvattensrester i nackhåren och lite färg på magen. Härliga, härliga, härliga sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar