tisdag 14 februari 2012

Accenten

Fick förresten idag i telefon höra att jag har en "mukava aksentti" när jag talar. Finska, alltså. Det var en positiv kommentar, sagt på ett snällt sätt. Jag blev ganska glad faktiskt, för personen sade det på ett sätt som antydde att det var ett trevligt drag. En stund blev jag ändå fundersam, för att ha en svensk accent när man talar brukar inte vara direkt - eh, någonting man strävar efter. Lyssna på en Öja- eller Kronobybo som talar finska till exempel, man kan ju inte säga att det låter vackert.

Men. Från att ha varit rätt värdelös på att prata finska (vilket jag nog fortfarande är vissa dagar), till att nu ha en "trevlig accent" känns som en helt okej utveckling. Dessutom - jag är ju faktiskt svenskspråkig, och egentligen får det höras. Ser ingen mening i att jag ska försöka härma en savolaxare när jag nu händelsevis inte är en sådan. Jag har i alla fall försökt lära mig det finska, tjockare s-ljudet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar