lördag 5 februari 2011

Dragkedjan

Grannens hund rastar sig själv idag igen. Alltså springer fram och tillbaka på gatan och skäller förvirrat. Eftersom det är en liten hund är det alltså fråga om ett ganska fånigt bjäbbande. Vilket får mig osökt att tänka på en liten ettrig hund som fanns längs Öjavägen för kanske tio år sedan. På just ett sådant ställe jag brukade springa på. Hunden - i någon bur på någons gård - lät nämligen precis som en dragkedja när han skällde. Det där ljudet som bildas när man snabbt drar upp en dragkedja, ni vet. Typ viuh, viuh, viuh. Den där liknelsen snurrade i mitt huvud varje gång jag sprang förbi. Dragkedjehunden. Ett passande namn på den skulle ha varit *trumvirvel* Zipper.

Nu var det något jätteviktigt som jag egentligen skriva, men så kom jag in på det där om hunden bara för att den där skällande saken distraherade mig. Och nu glömde jag totalt bort vad det var. Får återkomma till det vid tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar