onsdag 16 mars 2011

Dålig kaffekarma


Gårdagen blev ju till en riktig pummidag. Sova bort hela kvällen, vakna kvart över nio och realistiskt nog känna mig orolig eftersom jag inte hade druckit något kaffe sedan i förmiddags. Om jag inte får mitt kaffe mår jag pytonsnok. Riktigt illa.

Inget annat hjälpte än att veva igång kaffekokaren då. Vanligtvis dricker jag kaffe sent, och har aldrig upplevt att det skulle störa nattsömnen. Ligger nog i generna, för på Nyströmsbackan har det alltid druckits kaffe som det sista man gör innan man lägger sig. Men att först sova sisådär fyra timmar, och sedan vrida i sig två muggar kaffe halv tio är ju inte direkt optimalt ens för en koffeinsucker som jag. Därmed låg jag i sängen klarvaken och surfade ännu efter klockan 03 någon gång. När jag somnade vet jag inte, men jag vaknade 06.50 och var redo för en ny dag.

Så kommer jag till jobbet, och stegade in i kafferummet för att koka kaffe. Sådant behövs för att vakna till liv efter tre timmars nattsömn. Och så var kaffet slut. Jag gjorde faktiskt ett försök att skrapa ihop till en kopp med hjälp av den knappa skopan som fanns längst nere i burken, men resultatet blev en disaster. Typ extra blaskigt trastpiss. Jag kunde inte ens lura mig själv med den skiten.

Fick således klara mig till klockan ett och lunchrast utan kaffe. I lunchrestaurangen hämtade jag därmed kaffe på maten, och det var ett av de rätt få tillfällen då jag dricker det som bjuds där. Det är nämligen sådant där läbbigt kaffe som kommer ur en automatliknande maskin, som nätt och jämt fyller en liten, vit restaurangmugg, överlägset det osexigaste kärlet att dricka kaffe ur. Och tur är väl att kopparna är små, för maskinkaffet smakar nämligen arsle. Möjligtvis går det att kamouflera med mjölk och socker, men svart maskinkaffe är ingen kulinarisk upplevelse. Och fy fan vad snobbig jag låter nu. Precis som om jag vore någon slags barista eller kaffekännare. Nåväl, bättre med maskinkaffe än inget kaffe, resonerade jag.

Efter jobbet hann jag bara hem och skifta kläder innan jag drog vidare till gymmet på ett pumppipass. Sedan via butiken (kaffe och skithuspapper för att styra upp min livskvalitet lite), cykla hem, duscha, äta. Och gissa, gissa om det var en fröjd för örat att höra mitt eget kaffe puttra i kokaren efter allt detta? Och gissa om det smakade bra?

7 kommentarer:

  1. Rätt svar! Ni vinner ett avgassystem till en Datsun!

    SvaraRadera
  2. VAFALLS?! Ja sku bööv en tokan, å nu hända int ja svara!! Hmmppfff...:D

    SvaraRadera
  3. Tu-du! (alltså hede ljudi i Jeopardy tå man int hinda svara);)

    SvaraRadera
  4. Tå väl ja "dåliga vanor" fö tusen kronor ti näst! ;)

    SvaraRadera
  5. Hede fösto ja int alls... *nynnar* ;)

    På tal om dåliga vanor lär The Stig ha inteiji alkohol i helgen. E he na som du känder till?:P

    SvaraRadera
  6. Some say I appear on Japanese banknotes, and that my urine is 98% pure alcohol... all you know is, I'm called the Stig.

    SvaraRadera