tisdag 14 juli 2009

Skväääk

En bra men tung dag på jobbet har avklarats. Jag och H var saunavuorolaiset, och tillbringade således vår dag i bastun. Varmt och svettigt, riktigt grovgöra - men badarna var glada och nöjda. Fick en riktig kram med båda armarna kring mig av en tant när badandet var avklarat, håret handdukstorkat och rena kläder var påklädda. En väldigt liten tant var det, så armarna klämde om mig i höjd med rumpan:) Jag och H var nöjda även vi när vi klarat av bedriften och satte oss i gungan på gården och pustade med varsin kopp kaffe och en flaska vichy.

Har umgåtts med en skväkande katt ikväll. Sven, som annars bor ute på villan med min bror och roar sig med att fånga möss, springa i vassdjungeln och skutta på klippor var dömd att tillbringa några timmar här i bebyggelsen medan bror var borta.

Eftersom katten skulle återbringas till skären snart kunde jag inte släppa ut den. Och en katt som inte vill vara inne - vill verkligen inte vara inne. Han pep, jamade och trampade. Snodde kring fötterna. Tuggade på tidningen jag läste. Klämde sig mellan mig och boken jag bläddrade i. Vi tog päikkärit på sängen en stund, och så fick han lite godis. Utöver detta var det höga protester.

Hade mor varit hemma hade hon gett med sig, det vet jag. Hon skulle ha släppt ut den pipande katten och sedan oroat sig för vart han tagit vägen. Villafarandet hade inte blivit av. Katten hade stannat ute inatt. Så jag satte hårt mot hårt och höll katten inomhus. Smet iväg på en löprunda och öppnade ytterst försiktigt dörren när jag kom tillbaka. Genom den två centimeter breda springan trängde Sven ut sitt huvud med all makt. Pip!

Som tur kom bror snart tillbaka och tog med sig Sven The Skweeking Cat till säkerheten i skären. Puh. Tur att man inte har barn...

1 kommentar:

  1. skväkand kattjävlan har vi jer i Vasa å... har had döm heim ein viko å ja er rei beredd att ge döm en knuff i rätt riktning (neråt) från balkongsfönstren...

    Snart ere semester på G jer, ein viko till så styr vi en fullassa bil mot Öja för liiti semestertime.. hoppas vi syns tå naangang...

    SvaraRadera