lördag 12 juli 2008

Solen retas med mig

Vaknade tidigt, tidigt imorse, till en lördag som innebar jobb. Då vill jag stiga upp tidigt, för att överhuvudtaget hinna känna av dagen innan det är dags att dra till jobbet. Traskade i lugn och ro till postlådan, kokade kaffe och gjorde annat man gör när man precis har vaknat. Solen lyste retsamt och underströk att det inte var simskoledag idag, och att jag dessutom inte var ledig, utan på väg att tillbringa dagen inomhus. Jag blev faktiskt glad när solen gick i moln och det började vina kyliga vindar.



Har det senaste veckan förlitat mig på denna lilla lunch bestående av ett äpple och fettfri grynost på grund av tidsbrist, och idag blev det samma sak innan jag for iväg till jobbet. Hade ingen lust att börja koka mat, och inte kändes det som om jag ville ha någon braklunch före tolv på dagen heller. Men hungrig hann jag bli innan kvällsmaten på jobbet.

Satt och juttade lite med ett par av patienterna idag strax innan jag skulle gå hem. Lustigt att sitta och tala långa stunder - om ingenting alls. För det de säger har varken fötter eller ben. Bara meningar utan sammanhang radade efter varandra. Ändå går det på något vis att diskutera, genom att hålla med och upprepa delar av vad de sagt, eller låtsas förstå precis vad de menar. Gulliga är de, när de är på det humöret. Fick till och med en gonattkram av den allra minsta, krokigaste gumman:)




Ikväll har jag huset för mig själv. Sitter i soffan med en tekopp - som omväxling mot alla kaffekoppar jag vänt i mig både före och på jobbet - och lite tända ljus. I tv:n sänds filmen Smala Sussie, och jag njuter faktiskt av att vara helt och alldeles ensam. Borde göra detta oftare. Nu ska jag fixa ihop matlådan till imorgon, snart är det dags för morgonskifte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar