måndag 21 juli 2008

Så ska en slipsten dras!

Håhåjaja, det var ett abrupt vaknande till verkligheten i morse. Har nämligen just avnjutit en helt ledig helg. Ingen simskola, inget demensboende - ingenting! Jag har badat bastu, druckit öl, simmat i Heimsjön, druckit vin, suttit på terass, frusit, väntat på taxi, ätit rökt lax, plockat lösgodis, hyrt film, gått barfota, cyklat i sommarvärme, tittat på fotboll, legat i solen på en filt... Knappt man kan förstå att sådana helger finns.



Så imorse. Vaknar till ljudet av regn, blåst och ilande vindar. Simskola i regn är normalt, mycket mera beprövat än simskola i sol och värme. Men simskola i halv storm, då vågorna piskar mot strandkanten och regnet blåser in under regnrocken och man blir iskall och plaskblöt fast man är rustad som sig bör - det är ingen hit:-/ Vi stod på stranden och väntade i dryga 45 minuter, och såg ett par-tre barn och knappt det. Skickade hem de stackarna och åkte själva därifrån. Fy, vilket ruskväder.

Efter den här helgen har jag än en gång konstaterat det jag tidigare har bestämt. Att jag aldrig, aldrig, aldrig kommer att börja arbeta med någonting som innebär skiftesjobb. Aldrig. Det kostar för mycket i fråga om socialt liv, trivsel och allmän livskvalitet. Att ha ledigt en tisdag här och en torsdag där. Att sega iväg till jobbet på eftermiddagarna och komma hem lagom till sängdags. Att alltid undra om man månne har ledigt den och den lördagseftermiddagen när det är dop eller födelsedagsfirande. Att sitta på jobbet en söndag när andra myser hemma, är ute och skidar eller har tid att laga mat tillsammans, som man inte hinner med inne i veckorna.

På fredagseftermiddagarna ska jag komma hem från jobbet, njuta av att helgen precis har börjat, och på måndag morgon vill jag ha måndagsångest precis som vanligt folk. Jag vill ha regelbundna arbetstider, så man kan äta vanliga måltider på normala tider. På helgerna vill jag ha oändligt ledigt och fritt, och kunna vara ute och springa eller lyfta skrot eller simma och tänka att jag har gott om tid, för jag har ju ledigt hela helgen. På jul är jag ledig. På midsommar är jag ledig. På påsk är jag ledig. Aldrig skiftesjobb, aldrig helgjobb. Aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar