tisdag 24 december 2013

God Jul

På gårdagens to-do-list stod det a) städa b) köpa strumpbyxor c) laga Rocky Road och d) springa. Listan avverkades punkt för punkt. Jag skurade till och med duschskåpet och under detsamma. Petigt göra, men jag hittade intressanta saker där. Mest damm, men ändå.

I stan var det förvånansvärt chill. I och för sig var det sen eftermiddag när jag klev in i Anttilahuset, men ändå. Hade väntat mig mera stress och upptrissad tillvaro. Men icke, kunde i lugn och ro trava ner till Seppälä och köpa det jag skulle ha.

Det var vid Rocky Roaden det snärjde till sig lite. Lyckades nämligen bränna chokladen. Jag tror ändå att jag lyckades rädda det som räddas kunde, och nu återstår att se om det blev ätbart. Klarade dessutom av att genomföra tillagandet av anrättningen utan att smutsa ner det kök jag nyss hade städat.

Det blev en ganska sen kvällslänk i skönt väder. Skubbade på mellan hus där det lyste ljusstakar och stjärnor i fönstren. Och Kokkola hade fått snö under natten, någonting jag absolut inte hade väntat mig med tanke på hur det såg ut ännu under kvällen innan. Det var alltså i ett vinterland jag sprang fram. I Halkokari mötte jag en tomteflicka som var ute med sin hund. Hon hade tomteluva på huvudet och klarröda läderstövlar. Ganska fiilis.

Sedan skulle ni ha sett mig! Jag la på julmusik (hittade någon slags mix av klassiska julsånger på Youtube), satte mig bredvid granen och packade in julklapparna. Kände hur julefriden småningom började lägga sig över mig.


Nu får jag bara önska er en God Jul! Var snälla med varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar