torsdag 30 januari 2014

Että huomenta vaan

Imorse, just när jag hade halvt vaknat till liv och inte riktigt orkade öppna ögonen ännu, än mindre stiga upp, ringde plötsligt telefonen. Inget nummer jag kände igen, men den här tiden på dygnet måste det vara något viktigt tänkte jag och kraxade till svar i luren. I andra änden var ingen mindre än Eino från Jokela, som med ganska barsk och något sluddrig röst undrade MISSÄ OOT?! Han frågade det flera gånger, och jag fick inte utrett varför han nödvändigtvis måste veta det. Inte var jag i Jokela i alla fall. La på luren och steg upp istället.

Dock var det ju himla trevligt att Eino ringde och väckte mig. Det får han gärna göra flera gånger, för jag har ju som bekant så svårt att vakna på morgnarna. Mycket lättare om någon ringer och ropar lite liv i en. Tack, Eino!

2 kommentarer:

  1. Fenomenet finns tydligen i Finland å...:D
    http://youtu.be/kUwFPQEiGEc

    SvaraRadera
  2. Eller skall vi göra det ännu bättre, dvs vips, flyger Raimo Paavali Savolainen med helikopter in till dig, tar framm sin mandolin och sjunger: "Aamusuukko ja -suihku raikas, tuos on sukka ja tässä paitas, aamupuurokin kenties maittais, jaksaisitko jo nousta?" Så hände det varje torsdag kl 5.35 på då relativt nya Radio Suomi under vintern och -våren 1991 och sången, hette Aamulaulu, komponerad av Leena Jakkila och lär har basserat sig på tankar av Invånare på en sk Boendeenhet för handikappade och detta, var vers 2/4.

    SvaraRadera