torsdag 2 januari 2014

Årskrönikan 2013


Jaha, damer och herrar. Det börjar dra ihop sig för årskrönika igen en gång. Det är lite arbetsdrygt men jag gillar att sedan kunna gå tillbaka och kolla vad man har gjort. Fjolåret var ju händelserikt med talterapeutlegitimation, lägenhetsköp och fast anställning. I år kanske de stora svängarna har saknats, men jag skulle vilja säga att det har varit det roligaste året på länge. Ni ska få se, häng med här!

Hade lite problem med att få krönikan publicerad, och när jag stuvade om och trixade tog jag bort lite bilder samtidigt. Därför finns det inte foton från varje månad. Men ändå.

Året inleddes med flickorna hemma hos mig. Vi spelade spel så länge att vi missade tolvslaget och fick stå och kramas gott nytt år halvvägs in till centrum. Sedan dansade vi natten lång på Calle och hade det allmänt kul. Mitt nyårslöfte för 2013 var att festa mera, eftersom jag varit i det närmaste folkskygg de senaste åren och bara velat vara hemma hela tiden. Man kan ju säga att jag tagit igen det med besked – vi har haft jätteroligt med flickorna hela året. Massor med fest och vin, skratt, fånigheter och sena nätter. Riktigt livsnjutande. I januari firade jag och B våra födelsedagar med en gemensam fest.

I februari blev jag med iPhone och kunde därmed kliva in i mobilbloggandets och Instagrammandets tidevarv. Har för mig att jag började sova bättre på nätterna i samband med detta, eftersom jag inte längre kände mig tvungen att sitta framför datorn tills långt in på nätterna, utan istället bara krypa under täcket, kolla det viktigaste på iPhonen, lägga den på nattduksbordet och släcka lampan.




I mars verkar vi ha lagt in en hög växel med kroglivet. I alla fall när jag bläddrar igenom marsinläggen på bloggen. Roligt hade vi, och allra mest speciellt påskfirandet blev jättelyckat. Och en 30-årsfest vid sportstugan i Öja. Så mycket annat hände inte i mars. Lite som föregående år verkar det vara någon slags mellanmånad. Jag försökte dock sälja lite kläder på loppis, men det gick inte särskilt bra. 




I april började det på allvar lida mot vår. Jag skyndade på våren ytterligare genom att hoppa på ett flyg till Köpenhamn i slutet av månaden. Därefter tåg till svenska sidan, och så tillbringande jag en hel vecka hos min fina kusin E i Skåne. De bor ute på landet, så det var en vecka med höns, katter, getter, får och diverse djur. Och framförallt hästar! Jag red flera gånger, och däremellan klappade, ryktade och borstade jag hästar. En ljuvlig, avslappnande och lugn semester. Jag sov som en stock uppe i det lilla vindsrummet, ibland så till den milda grad av kusin E kom och hoppade i min säng på morgnarna för att jag aldrig vaknade.




Maj var underbart varm! Flera veckors högsommarvärme! Jag fick inleda badsäsongen på allvar i mitten av månaden, och bikinisäsongen i samma veva. 




Juni tuffade på i samma takt. Jag jobbade hela månaden, tillbringade många kvällar på Bryggan med flickorna, åkte ut i skären med jämna mellanrum, och hade många roliga utekvällar. Den där känslan när man går hem tillsammans i en alldeles ljum sommarnatt, barfota med klackarna i handen – det är sommar.




 I juli hade jag semester! Inledde ledigheten med att gå på Totos keikka i Jakobstad, och det var en sjukt bra och proffsig konsert i jättefint väder.  En dag gjorde vi ett riktigt märkligt drag, och det var att packa in oss fem personer i en gammal retrohusbil och fräsa iväg via Torneå till Luleå över en helg. Den märkligaste men roligaste idén i sommar. På vägen hem sjönk nivån på våra juttun till så sjukt låg nivå att man fick ta fram gruvarbetarhjälmen. Vi pratade verkligen enbart skit den sista dagen. Historier som roar oss ännu idag. Främst den om hur MacGyver löser ett sällsynt svårt fall av diarré. Ni hör ju. Om ni undrar så är svaret: med silvertejp och gem. 

Om augusti har jag inte så mycket att säga. Mellan maj och augusti gjorde jag ganska långt samma saker: solade, simmade, var i skären, satt på Bryggan, klippte gräs, drack vin och sådär. Min kompis fick en väldigt söt baby den här månaden, och så återvände jag till jobbet andra veckan i augusti.




I september var jag som enda svenskspråkig bjuden på min kollegas fina bröllop i Uleåborg. Det var en fantastiskt fin dag, vädret var perfekt, vigseln var minnesvärd, festen var lyckad och jag lärde känna en massa nya, trevliga människor. En verkligt minnesvärd dag.




I oktober deltog jag i den årliga traditionen ”följa med pappa på älgjakt”. Det var en fin dag och jaktlycka hade vi också. Riktigt spännande ute på passet den här gången. Dessutom turnerade jag runt och var på lite olika inflyttningsfester till exempelvis Jeppo och Vasa. På jobbet var det en riktig skolningsmånad, flera dagar satt jag på skolbänken och fick lära mig nya och viktiga saker. Och så var jag i Åbo första gången på riktigt sedan jag flyttade därifrån. Orsaken var ett slags examenstillfälle för oss som hittills blivit färdiga talterapeuter och psykologer. Det var lite traumatiskt men säkert hälsosamt. Men jag vill helst inte åka dit igen.




I november fick jag äntligen så att säga tummen ur och övertalade en kompis att vi skulle åka till Ikea. Jag kände att jag efter snart två år i detta hem antagligen borde skaffa lite möbler. Sagt och gjort. Det blev en lång dag, men utan värre slagsmål. Jag hittade det jag skulle ha och bilen packades med stuff. Sedan tog det ett par veckor innan allt var monterat och uppskruvat och sådär, men fint blev det. I november var vi också på Reckless Love-keikka på Calle med gänget. Så bra!



December då. Det har varit en trevlig månad. Fort har det gått och intensivt har det varit. Julen kom plötsligt, nästan som en liten överraskning, och vi har hittat på många orsaker att fira med flickorna. Roligt har vi haft det varje gång! Och ikväll väntar nyårsfirande med de där flickorna som jag tycker så mycket om.

Ett lättsamt och roligt år. Inga stora beslut eller händelser. Mera ett slags utjämningsår, då jag försökt landa i allting. Ett år då jag istället – precis som nyårslöftet sa – har haft tid och ork och lust att riktigt njuta och ha roligt. Jo. Det här har nog varit det roligaste året på gud vet när. 2013 var skrattets år. Det ärliga skrattets, ni vet när man skrattar ända från magen. Kanske det roligaste året i hela mitt liv? Känns ganska fint att kunna säga så.

Hoppas på ett roligt, njutbart och gott 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar