torsdag 25 augusti 2011

Kvällsreflektioner

Avslutade dagen med en kvällspromenachos i Kokkola. Och herregud så glad jag är att äntligen efter fyra års seg väntan i Åbo har fått flytta hit. Eftersom min ringa åsikt är att Kokkola är den bästa platsen i världen. Möjligt att Babylons hängande trädgårdar kan ha sin charm också, men - Kokkola. Som min stad!

Det märker jag alldeles särskilt de sena kvällarna när man rör sig i kvarteren. Den här staden tilltalar mig, även om jag aldrig tidigare har bott här, och alltså inte har några sentimentala småbarnsminnen härifrån. De sentimentala småbarnsminnen jag har är i Öja, de flesta av dem tillsammans med kusin E som sköttes av min mamma när vi båda två var små som popcorn. Vi lekte tillsammans så vi nästan växte ihop. Det borde jag kanske blogga om förresten, innan minnena bleknar i min senila hjärna. Men inte nu.

Fast jag nu inte har växt upp i Kokkola, i meningen "lära mig krypa på Mannerheimplatsen" eller "ta mina första steg utanför Kokkolinna", så har jag gått lågstadiet, högstadiet och gymnasiet här, och det kopplas ju ihop med vissa händelser. Ikväll skubbade jag bland annat förbi parken där min låstadielärarinna (en mycket duktig och omtyckt sådan, Åsa hette hon) bjöd alla sexans flickor på glass när vi slutade sexan, och förbi Öb:s trappa där man kunde vänta på bussen om man var cool (?) och gick dit från högstadiet trots att bussen nog hämtade oss från skolan (??), för att man ville ha bra platser (???). Prioriteringar är lite annorlunda när man är 14 år, tydligen.


Och så gick jag förbi vattentornet också. När jag gick i högstadiet gick det vilda skräckhistorier om hur en flicka hade våldtagits vid vattentornet. Vilket inte är det minsta relevant i sammanhanget, för historien berättade att detta skedde vid nya vattentornet i Hakalax. Detta är det gamla vattentornet, som står som ett lustigt landmärke uppe på backen. Och det är just detta gamla, icke längre i bruk varande tegelvattentorn man avser när man allmänt talar om "vatotooni" här i stan. Tiedoks.

6 kommentarer:

  1. jag får rysningar när jag ser den här bilden! moffas shell och de kvarter där jag tillbringade mycket tid som liten ligger ju alldeles nära det tornet. tack, tusen tack för den fina bilden!

    SvaraRadera
  2. Lysande läsning som vanligt. Hedee me ÖB e ju ganska kul egentligen, va ju helt självklart vid tidpunkten, allra bäst om man hann allt ti busstation men sådee me ett antal års distans så undrar man ju...:)

    Ja har sagt det förr o ja säger det igen, tu boodi sats på fotograferandet.

    SvaraRadera
  3. alegni >> Tack, vad roligt! Vet du att jag tänkte på dig när jag travade förbi Shell, för jag mindes att du hade berättat om dess ursprung en gång tidigare:)

    Bubba >> Heh, man va onekligen liiti korka på han tiidn. No ska he Taisto ha idiotförklara oss:)

    Å bildn e noo som vanlit bara teiji me tilifoon:P

    SvaraRadera
  4. Säkert, många gånger dessutom...:P

    Bildkvaliteten spelar egentligen ingen roll om man nu int vil tapetser me döm, syfta på motivvalet, ljuset, färgerna etc...:) Tänkt egentligen bara skriv na i stil me fånga ögonblicket men tu hadd väl åsikter om vissa ord o uttryck...;)

    Angående Shell, synd me bortfallet på flera nivåer...stationen i fråga var speciell, särskilt sista nostalgiska utförandet men men...nu har Shell mer eller mindre lämnat finland, bara några automater kvar...:(

    SvaraRadera
  5. Bubba >> Tu tänkt na i stil me "Carpe Vatotooni"?:D

    Men tack nu:) I dehe falli, me mörker å en suddoan kameratilifon måsta ja faktiskt laga bildn svartvit för att e eins sku synas va motiivi var... Men såde överlag halder medde om att sjölva bildkvaliteten (alltså skärpa och exakt fokus, elder va nu fotoexperten sku kall e) int e he viktoast alltjämt. Hede me systemkamera tycks e vara inflation på just nu, all ska ha döm oberoend åv fotointresse. Man ha bara hört att e val "bäst koortten" me systemkamera.

    E man fotointressera å har e som en hobby ere en aaderan sak, men vaför man ska ha systemkamera (som man äntå int kan/har na intresse åv ti lär se använd) för ti ta smakanbildren elder fota sudu koortten på bååni sin hundratusen gang om dan fatar ja int.

    Å så ha tydligen ALL blivi fotosnobban nufötiidn, knappt så nan orkar skåda på fotona som e teiji me vanli pocketkamera eins.

    Piste, säger Maja som inte har mera än ett normalt alldagligt intresse för att någon gång ibland ta ett foto, och fortsätter göra det med en helt vanlig pocketkamera.

    SvaraRadera
  6. Typ, fast enligt google boodi e bli "Carpe aqua turris" i så fall...HE sku man kuna ha på na vägg, elder döp hedi bilde til i alla fall...:D

    I dessa tider tå e ska finns bilda på allt så blir e väl meir o meir pop, digitaltekniken ha sänkt tröskeln enormt. Sku vara kul no på naa sätt, men probleme tycker jag i alla fall e mest at ja int sku ork ha all greijona mee hela tiden överallt i väntan på spännande motiv, he blir ju int na bra bila i na låda elder skrubb ter heim...:/

    SvaraRadera