fredag 6 maj 2011

Uleåborg

Har varit på konferens i Uleåborg idag. Sådant betyder att man bör ha slips och kostym, bli lite för rödvins- och konjaksberusad och råka ha sex med andra, gifta konferensdeltagare. Har jag förstått. Fast det gjorde inte jag. Jag var bara på en fortbildning om dyspraxi, åt god salladslunch på Citycafé och satt och gjorde anteckningar i ett auditorium.

Starten var något tidig dock. Klockan 04 imorse klev jag upp och tog första morgontåget 04.41 till Uleåborg. Var ute i god tid och stod i allsköns ro och sminkade mig och tuggade på tandborsten lite simultant. När jag plötsligt blev varse om att tåget går om exakt åtta minuter.

Det blev alltså igen den där samma rumban. Alltså full gas till tågstationen och springa över perrongen och kasta mig ombord. Jag vet inte vad jag har för syndrom, men det orsakar att jag inte kan åka tåg utan att ha bråttom. Det bara går inte. I något skede blir jag ändå försenad. Men språngmarsch med andan i halsen före klockan fem på morgonen är dock ingenting jag rekommenderar.

Uleåborg var fint. En kollega mötte mig på stationen och vi traskade iväg genom en vaknande stad till hotellet där utbildningen ägde rum. Morgonkaffe och lite handskakade och annat som hör till. Och så föreläsningar hela dagen till klockan fyra. En mycket givande och intressant fortbildning var det, jag lärde mig en massa nytt och fick ett helt lager med idéer. Hoppas jag har möjlighet att gå på kurser ofta framöver, jag har nämligen många luckor att fylla, känner jag.

När klockan slog fyra traskade vi iväg till tåget tillbaka. Pausade en kort stund på en bänk i Letkunpuisto och lapade eftermiddagssol. En nyfiken skrattmås vinglade omkring och åt överbliven kebab.

När jag hoppade av tåget tog jag en sväng via Cittari, handlade mat, åkte hem, åt och slängde mig på soffan. Rätt så slut i huvudet, kan jag berätta. Lång dag som avslutning på veckan som bland annat inneburit flyttande, bärade och uppackande. Håhå.

2 kommentarer:

  1. Låter kålkkå proffsigt he de me att delta i en konferens! :) Mang vuxenpoäng! By the way, ja kombe tibaks ti centralsjukhuset i juni, börjar arbeit på intensiven! Bestämd me fö att skit i de he trist hälsovårdscentraln och hopp tibaks ti kära MÖCS!! Så tå kanske vi träffas nangang! Och ja sko fortfarand måst koma på kaffi ti de na daa! :)

    SvaraRadera
  2. He va no int na konferens på riktit, ritti vanli kurs bara:) Jaså, tu komber å ti sjukhusi, he val säkert intressant! Kanski vi kan lunch na da tå? Om int så har du noo en stående inbjudan heim ti me på kaffi na da:)

    SvaraRadera