tisdag 10 maj 2011

Nyttigheter

Jag har också hunnit med lite nyttigheter i helgen. Eller egentligen har jag ju främst gjort nyttigheter. Druckit vin och dansat: social nytta och upprätthållande av mina avancerade dansfärdigheter. Skärikaffe: kvalitetstid med familjen. Sådana aktiviteter klassar jag i allra högsta grad som nyttiga. Till exempel i jämförelse med ligga på soffan eller knarka. Klart mindre nyttiga aktiviteter.


Nå, men förutom fest och skärgård har jag också bytt däck på min bil. Ja - först nu. Det är nämligen lite svårt att byta till sådant man inte har, till exempel sommardäck. Och jag har inte haft tid/lust/kommit ihåg att anskaffa de där däcken förrän nu. Och medelst instruktioner av min bror bytte jag så flinkt och raskt däck i kvällssolen innan jag åkte hem tillbaka. Enbart instruktioner märkväl, jag bytte naturligtvis samtliga däck själv, utan minsta handräckning.

Sådant tycker jag i allra högsta grad hör till allmänbildningen om man nu prompt ska ha en bil. Vad gör du till exempel om du plötsligt drabbas av ett trasigt däck någonstans längs någon väg, och inte har en aning om vad du ska göra? Nåja, man kan naturligtvis visa tissarna och/eller gråta, sådant löser överlag de flesta problem om man är en kvinna. Men om man inte vill ta till de tricken - då är det en fördel att kunna byta däck. Tycker jag.

7 kommentarer:

  1. håller med dig fullständigt... ska man ha en bil ska man klara av att åtminstone byta däck.... man kan t.o.m. få punktering på parkeringen o måste byta till reservdäck i regn... då känner man sig händig :) //Nina

    SvaraRadera
  2. ...sen kan man visa tissarna liksom i TRIUMF efter att man har bytt däcken!;D

    Nånej. Men håller med, byta däck är väl det minsta man bör kunna. Tanka, byta däck och kolla oljan. Och tuta! Är inte det en bra start iaf?:P

    SvaraRadera
  3. bra kvinnå reider se sjölv :) impad av att du kan kolla oljan (he kan int jag).

    SvaraRadera
  4. p.s. om man se far till krogen och berättar för nån snygging att man kan byta däck, kolla olja och sen dessutom visar tissarna så är chansen ganska hög att man får ragg. ska test e här i Vasa ;)

    SvaraRadera
  5. jag fick lära mig att byta däck redan som liten, och nu efter att ha läst ditt blogginlägg fattar jag ju vilken fin färdighet det är, för jag har hängtissar och skulle säkert inte få nån hjälp om jag stod vid vägkanten och visade upp dem ;)

    SvaraRadera
  6. Ida >> Men bygga trasig toalett är nog snäppet värre än att kolla oljan! Jag ligger alltså i lä:) Kan dock vara att du skrämmer bort de där värsta machona med den där taktiken, de som vill spela hjälte har liksom inget att komma med om man kan allt själv. Men tiss-kortet kan du ju alltid testa att spela!

    Alegni >> Jag skrattar ihjäl mig lite åt din kommentar:D :D :D

    SvaraRadera