onsdag 4 maj 2011

Flyttstädar

Har tillbringat dagen bland lådor och kartonger. Och nej, jag håller inte på att flytta från min lägenhet. Är väl inte galen heller. Nej, det är på jobbet det flyttas. Den som har besökt centralsjukhuset någon gång under de senaste åren har kanske noterat att det nästan är lika mycket byggarbetsplats som sjukhus. Tillbyggnad, ombyggnad, sanering och fixande. Bra så, sjukvård och underhåll av sjukhus är inte det som brukar ligga överst på kommuners to-do-lista. Eller på to-do-listan ligger det väl alltid, men det brukar liksom prioriteras bort. Alltid är det någon fotbollsplan som behöver nytt konstgräs eller något...

Nå, nu kommer talterapin - och hela korvapoli - att flytta till sina nya lokaler. Riktigt fint ser det ut att bli, vi var och kollade på utrymmena senast igår. Fräscht och snyggt, med roliga orange soffor i väntrummet. Men att flytta en talterapienhet innebär inte bara att man går in genom en annan dörr efter att flyttdatumet har offentliggjorts. Nej. Det betyder att man ska inventera och packa ner allt som finns på nuvarande kliniken i lådor och sedan packa upp samma lådor på det nya stället. Dagens info: det finns ganska mycket grejer på en talterapiklinik.

Igår och idag har vi plockat ur hyllor och skåp, sorterat och slängt, ordnat och packat. Vissa saker var rätt roliga. Sådant som fanns längst bak i skåpen. Till exempel roliga munmotorikbilder, där en bister tant i två centimeter tjocka glasögon i sjuttiotalsstuk visade hur man lämpligen nuddar nästippen med tungspetsen. Jag hittade kortserier med bilder på föremål som man skulle kombinera med rätt pris, till exempel "kaksi markkaa, viisikymmentä penniä".

Hittade dessutom massor med saker som jag inte ens visste om att fanns. Roliga spel, dockor och ett slags dockskåp med nallar och möbler och kläder. Ponnyhästar, bondgårdsspel och alla möjliga pedagogiska grejer. Och en hel låda med dinosaurier och bläckfiskar! Lyckan!

Vid slutet av dagen hade jag packat ner grejerna i sjutusen lådor som stod staplade på varandra och bildade världens barriär. Skrivbordet och datorn är nu omgiven av en lådmur, så att man med lätthet kan sitta ifred och porrsurfa helt insynsskyddat. Om man nu skulle känna för det. Fast jag jobbar lite på ett annat sätt.

2 kommentarer:

  1. Hahahaaa! Där fick du in en bra poäng! - Apropå flytt... Jag skriver bara skola... och ...håhåjaja!!!

    SvaraRadera
  2. Ett och annat suddgummi att packa, kan jag tänka mig?:) Men belöningen väntar när man får ta plats i de nya lokalerna!

    SvaraRadera