söndag 7 juli 2013

Den perfekta helgen

Jag är nöjd ända ut i fingerspetsarna efter en sådan här helg. Först Toto och därpåföljande festande i fredags, och sedan dess har jag hängt i skären. Åkte ut igår med väskan fylld av badkläder, shorts, flipflops, böcker och solbrillor. Anlände till strålande sol som har hållit i sig under hela vistelsen. Lite sjönk den väl under horisonten där strax innan gryningen, men annars.

Har vittjat nät med pappa, åkt båt, solat, simmat, bastat, tagit en avstickare till Bryggan på kvällskaffe, simmat igen, gått barfota, läst, ätit grillat älgkött och stekta abborrfiléer, druckit kaffe på terrassen - allt man kan önska sig. Jag har enbart njutit hela helgen.

Imorse vaknade jag uppe på loftet där jag hade tillbringat natten. Klättrade raka spåret ner, klev ut på bryggan och tog mig ett morgondopp. Sällan smakar morgonkaffet så bra som när man sitter med vattendroppar som små pärlor på axlarna och handuken virad omkring sig och spanar rakt ut mot havet.

När kaffet var sänkt var det bara att dra på sig shortsen och hoppa i båten för att vittja näten. Skärilivet i ett nötskal. Och jag fick rensa fisken! Tyckte själv att jag klarade det ganska bra för att vara första gången. Jo, jag har faktiskt aldrig rensat abborrar förr. Herregud så pinsamt - och så ska man vara öjaflicka. 

När man har semester såhär så kan man helt plötsligt ba: "Ska vi fara till Tankar?". Och så gör man det. Och det var såklart fint där ute på ön. Folk och rörelse. Och det ständigt närvarande bruset från havet omkring.

Tankar kyrka är den finaste kyrkan jag vet. Det hör till att man ska ta en sväng till den varje gång man tar iland på ön. Man känner verkligen historiens vingslag när man går på de blankslitna golvplankorna och ser alla inristade bomärken i bänkarna.

Efter att ha vistats ute i två dagar endast med avbrott för lite sömn nattetid återvände jag nyss hem till stan. Med hettande, svidande kinder och ett hår som känns en nyans ljusare än då jag åkte härifrån. Precis som det ska vara. Som jag har njutit den här helgen! 

Jag kan inte i ord beskriva hur mycket jag älskar sommaren. Det är verkligen det allra, allra, allra bästa jag vet. Sol och bad och värme och hav och båt och rökt fisk och bastu och grillande och villa och klippor och måsskrän och allting som hör den här årstiden till. Jag vet inte vad jag ska göra med allt detta tyck-om. Antar att det bara är att hugga i och utnyttja allt så mycket man hinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar