måndag 5 augusti 2013

Ny kula

Idag har jag återvänt till jobbet efter semestern. Lustigt det där. Fyra veckors totalpaus från vad man brukar göra, och sedan är det bara att kamma sig, knyta slipsen, borsta skorna och börja på igen. Och nog känns det som om det har varit en lång paus, alltid.

En trevlig semester har det varit. Allt har skett på fiilis. Jag har tillbringat många fina dagar i skären, riktigt funnit ro att vara där. Läst mycket, mer än på många, många år. Och känt mig glad över att kunna njuta av läsandet igen.

Den här semestern har jag också lärt mig många nya saker. Till exempel att tvätta fönster, att skjuta med hagelbössa, att lägga ut och vittja nät, efter att hittills i mitt liv bara agerat roddare vid dylika aktiviteter. Mycket fiskerelaterat har jag förresten lärt mig, som att rensa abborrar, så har jag lärt mig hur man gör när man varpar och trollar. Inte trolla som i trolleritrick, utan trollingfiske.

Många festkvällar med kompisarna, och så var det den där spontana roadtrippen till Luleå som var ett trevligt program över en helg. Rockkonsert, Jakobs Dagar, pappas 60-årsdag, ålandsbesök som sov på min soffa och med vilket jag drack morgonkaffe på farstutrappan morgonen därpå.

Och nu är semestern slut och arbetet tar vid. Har jobbat en dag och varvat ner med lite strandhäng efteråt. En filt, en bikini, en god bok. Det jag gillar bäst.

Apropå  jobb så är detta min brors väg till just jobbet. Han jobbar ju i hamnen och bor på en sjöstrand, vilket betyder att man kan ta båt till jobbet. Ganska snygg arbetsresa, om jag får säga min åsikt. Själv har man ju mest asfalt och trottoarer och så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar