tisdag 11 augusti 2009

Förtydligande

Jag nämnde någonting om den senaste tidens hetta i föregående inlägg, och nu vill jag bara klargöra att jag på intet vis har någonting emot sommar och varmt väder. Jag blir rent ut sagt förbannad på folk som piper över att det är varmt och häver ur sig idiotier som att det är så jobbigt med sommar och att solen stör och att den här värmen är hemsk så vidare i all oändlighet.

Människor! Vi bor i Finland, och dessutom en del av oss ganska långt norrut i landet (jag skulle säga mitt i, men mina klasskompisar i Åbo kallar det norrut). Det är för det mesta kallt, dragigt, blåsigt, slaskigt, snöigt, kyligt, ruggigt och regnigt. Oftast regnar större delen av sommaren bort. Man ska ha tur om man prickar in någon värme under sin semester, om den alls behagar dyka upp under hela sommaren. Vi huttrar på i knappa 20 plusgrader och blåst under en "bra sommar". Simma utan att frysa sig blå före midsommar är otänkbart i nio fall av tio.

Har man tur kommer det någon gång under sommaren en så kallad "värmebölja" då temperaturen håller sig över +22 i typ två dagar i följd. Redan på eftermiddagen av den första dagen börjar folk pusta att det är för varmt, och att det räcker med hetta nu och att det skulle få komma lite regn. Jag vill slå sådana personer med ett icke-mjukt föremål i huvudet! Vi är inte bortskämda med värme i Finland, och frysa hinner vi för faa-an göra resten av året. Jag tycker att det åtminstone ska vara varmt på sommaren. Ju varmare desto bättre.

Det är lite pustigt att arbeta när det är varmt, det håller jag med om. Men inte tjuter folk i högan sky att det är snöööö på marken hela vintrarna, och den håller nog i sig längre än en så kallad värmebölja. Get over it.

Man kan anpassa sig efter värmen, det är inte så svårt. Jovisst, man svettas. Men herregud - ta en sval snabbdusch då och då om du inte har möjlighet att simma. Sitt i skuggan om solen är så plågsam. Gå ut i en park om du har en het lägenhet. Och sluta upp med att gå i strumpor och skor - det är sommar! Barfota eller sandaler eller flipflops är utmärkta alternativ. Och jag skulle också förgås i jeans i den här värmen, så det plagget har jag inte haft på mig på många veckor nu. Kjol, linnebrallor eller leggnings, fladdriga tunikor och klänningar gör livet enklare.

Och drick vatten! Jag har vattenflaska med mig på jobbet, i bilen i väskan. Vanligt vatten och mineralsådant. Man måste dricka mycket när det är varmt, det säger ju sig självt. Ett futtigt vattenglas till lunchen har ingen verkan.

Jag njuter så obeskrivligt av värmen så det är inte sant. Jag suger åt mig varje soldag med glädje, och blir lika lycklig varje morgon av att se att det blir ännu en varm dag. Jag travar gladeligen iväg till postlådan i den tidiga morgonsolen i bikiniöverdel och kjol. Barfota i ännu daggvått gräs. För min del får värmen fortsätta för evigt!

1 kommentar: