torsdag 24 april 2014

Två veckor

Två veckors paus från bloggandet, och jag fattar att ni håller på att gå upp i limningen av nyfikenhet över vad som kan ha hänt. Tja, inte mycket. Har bara inte haft lust att skriva. Sorry ifall någon trodde att jag skulle komma med rafflande nyheter. Typ att jag har tagit mitt pick och pack och hoppat på ett flyg och hädanefter kommer att driva bloggen Majas Hus Australia Edition. Eller något.

Påsken kom och for. Jag hann precis vara på stan en sväng när min vän E med barn var och påskhäxade hos mig. På farstubron väntade ett påskbrev och ett påskris med fjädrar när jag kom hem. Synd att jag inte var hemma när de kom, för jag hade bunkrat upp med lite påskägg just för de där häxorna. Nästa gång!

Det bjöds på påsklunch i skären. Första gången i vår jag var där, och det blåste en ruggigt hård vind där ute bland klippor och skär. Vita handskar på vågkammarna, som man säger. Årets första rökta abborrar inmundigades, och nog är det vet ni gott med nyrökt fisk!

Sedan fick jag det ärofyllda uppdraget att koka kaffe. Och som ni fattar är det inte bara att veva igång Moccamastern där ute i skären. Kaffekokande på villan innefattar nämligen sådant som tändstickor, ihopknycklade tidningar, draglucka och spjäll. Lite sotiga fingrar och sådär. Men det lyckades bra och snart knastrade vedspisen igång och kaffet blev klart. 

Det blev lite krogliv och sådär när jag återvände till stan, och efter att påskhelgen var avklarad skarvade jag i med min vinterledighet, och den håller jag på med än. Ska vara ledig veckan ut, ladda batterierna och allmänt ta det lugnt. 

Ledig, ja. Ifjol drog jag ju till Skåne den sista veckan i april, i år tänkte jag bara relaxa och ta det lugnt. Små programpunkter då och då. I tisdags bjöd jag helt kallt in mig själv till min goda vän S som är hemma med barn för tillfället. Det blev några timmar i gott sällskap, vi läste till exempel traktorböcker och byggde/rev klosstorn och drack kaffe. Tack för att jag fick komma!

Igår gick jag först en sväng på stan och shoppade lite kläder (någon slags röd klänning - NÄR ska jag använda den egentligen, fattar inte vad jag håller på med), sedan en tur till föräldrahemmet och sedan mot kvällen en långfika hemma hos bästa L. Analyserade viktiga saker och drack kaffe och allmänt tog det lugnt.

Få se vad man hittar på idag. Tänkte gå ut och blunda mot solen en stund först i alla fall. Odla fräknar och så. Hej!

1 kommentar:

  1. Jag har tyckt att det har varit något konstigt med internet på senare tid, men inte kunnat sätta fingret på det. Nu vet jag bättre.

    SvaraRadera