söndag 22 februari 2015

Städivern som icke infann sig

Äntligen har jag städat den här lilla svinstian från golv till tak. Kräver alltid ett visst mått av självdisciplin och rent tvång av mig själv innan jag kommer mig för. Nu var här total misär - blommorna slokade i krukorna, diskmaskinen var otömd och mera disk väntade i en överfull ho, dammkorvar virvlade på golvet, kläder i överflöd på stolen i sovrummet. Muggen var ett inferno av damm och tandkrämsstänk på spegeln. Lördagen blev därmed min städdag.

Det är fullt vårväder. Dropp från taken och fågelsång i buskagen på morgnarna. Och fullständigt livsfarlig halka. Tog mig about tio minuter att skrinna med soppåsen till tunnan igår. Om det sluttar uppåt slirar man på stället när man försöker gå. Sluttar det neråt är det total livsfara. Borde dra till Öjan och gräva fram mina gula spikskor av märket Karhu. Skulle vara perfekta att trippa fram med i det här föret.

Har två veckor av tågresande bakom mig. En tur till Åbo och en till Uleåborg. Tidiga väckningar och långa dagar och obekvämt bökande i tågsäten. Inkommande vecka är äntligen en normal arbetsvecka här i Kokkola. Åtta till fyra, normal mottagning. Ser fram emot det.

Nu ska jag skynda mig till butiken innan de stänger för ikväll. Lär ta en stund att slira dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar