lördag 25 oktober 2008

I went ner på stan

Jag vaknade i min lilla kokong ungefär halv tio. Vilken dröm att inte behöva vältas ur sängen i gryningen för att skubba iväg mot akademikvarteren! Istället morgonmål i tv-soffan, betydligt trevligare.

Let's go, let's go, let's go, let's go, let's go ner på stan, lyder texten i en av Magnus Ugglas låtar. Och det var just det jag gjorde. Lite irriterade det att jag inte kunde rulla till centrum på två och en halv minut i nedförsbackarna, utan istället måste marschera, vilket tar betydligt längre tid. Till och med för en Valentin Kononen-wannabe som jag. Gasade på ordentligt, men det var trångt på gatorna på grund av pågående fiskmarknad. Det doftade gott av fisk, rök och salt i hela centrum, och överallt gick folk med prasslande foliepaket. Själv var jag inte ens in på marknadsområdet faktiskt. Kanske en annan gång.

Travade runt och småkikade lite på skor, men som vanligt blev det ingen affär. Hittade ett par fina på Din Sko, men de klämde liiiiite på tårna. Och en storlek större fanns inte, typiskt nog. När man travar så mycket som man gör i den här stan måste man köpa skor som passar, annars kan man inte använda dem. I samma butik provade jag ett par till som fanns i reahyllan. De var sköna, ganska snygga, billiga och egentligen borde man kanske ha köpt dem. Men de var bruna. Alltså riktigt "knallbruna" om man kan säga så, inte mörkbruna eller nästan svarta. Typ kanel. Eller O'hoj kinuskisås. Eller färskt hundbajs. Och jag vet inte om jag vill ha ett par hundbajsskor... Får väl göra som jag brukar och handla det jag ska ha när jag far upp till Kokkola nästa gång. I Åbo hittar man ju ingenting:)

Gick omkring lite i Hansa och tog ett varv på Hemtex, som har 50% på allt i butiken. Det blev en duk att täcka mitt icke-så-fagra bord med, och två ljusstakar. Och innan mamma i Öja går i taket över att jag som fattig studerande går runt och handlar inredning på hög nivå, kan jag säga att Hemtex har verkligt billiga grejor (tänk Halpa-Halli, fast fint), och nu dessutom till halva priset. Plus att jag knappt lagt några pengar på sprit och knark den här veckan.

Därefter vandrade jag till Assarin Ullakko för lördagslunch i lugn och ro. Det har blivit nästan en vana att ta lite frisk luft och promenera dit och äta på lördagseftermiddagarna. Jag gillar att sitta där och bläddra i någon tidning och äta. Ibland dyker någon av klasskompisarna upp också. Till det icke oävna priset av 2,60€ får man Mycket Bra Mat, dryck, salladsbord som innehåller typ allt och färskt bröd ingår. Även kaffe och efterrätt, men sådant bryr jag mig inte om. Idag fanns det en kycklingrätt, någon slags gryta (oxe, kanske?) och någon typ av italiensk pastagratäng, liknade ganska långt lasagne.

Gick via butiken och sedan hem. Då hade jag vandrat i flera timmar, säkert ganska många kilometer sammanlagt. Jag startade kanske halv tolv, och trampade på till lite före tre, med matpausen på Assarin inräknad. Man borde testa att ha stegräknare på sig någon gång. Tror dock inte att det är så bra att gå i mina superplatta sommarskor på kall, hård asfalt dag ut och dag in, dessutom i den superfart jag håller. Känns tydligt att jag gått mera den här veckan, på grund av cykelbristen. Idag hade jag riktigt ont i ryggen när jag kom hem, den brukar ta stryk av att stå och gå, och speciellt på hårt underlag. Löpning har den dock aldrig reagerat på.

Hade tänkt dammsuga och moppa idag, men jag tror det får bli imorgon. Någonting ska man ju sätta söndagen på också. Sitter hela tiden och funderar på om jag ska möblera om, för det känns - för att använda ett rikssvenskt uttryck - inte riktigt hundra. Ser ut som om jag bara lyft in allting och lämnat det att stå lite hur som helst. Har inte fått upp några tavlor än, just för att jag inte vet hur jag ska ha möblerna. Oh well, dessa svåra beslut. Nu ska jag ladda tvättmaskinen i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar