söndag 16 oktober 2016

På jaktstigen

Igår morse ringde alarmet på 05.45. Det hör inte direkt till vanligheterna på lördagsmorgnar, kan jag meddela. Förutom ungefär en gång om året kring oktober-november någon gång. Snubblade upp ur sängen, fixade i ordning en matsäck, hoppade i mina nyinköpta gummistövlar och styrde iväg mot Öja i beckmörkret. Ni gissar rätt, det var åter en gång älgjakt på gång.

Tidigare år har älgjakten mest bestått av att sitta blick stilla i ett älgtorn och långsamt bli alldeles, alldeles genomfrusen, trots ungefär fyra lager kallingar och de varmaste ytterkläder garderoben har att komma med. Dubbla vantar, fleeceunderställ, ylletröjor och goretexjackor. Samtala viskade, lyssna på rapporter i öronsnäckan och kanske, kanske se någon älg om man har tur.

I år var vi "hundkarlar", pappa och jag. Det betyder mera att man går under hela dagen, så man behöver inte frysa på samma sätt. Figaro, pappas ett-och-ett-halvåriga jämthund är under inskolning till att bli älghund, så det var honom vi hade med oss.

Farbror Jägare och Figaro. Här hade Figaro just hittat en stövare som det blev fullt slagsmål med, man såg bara tänder som blänkte i något slags virvlande inferno av två arga hundar. Och två hundförare som försökte slita dem ifrån varandra. Det lyckades efter en stund.

Det är kanske safe to say att Figaro är "under skolning". Den lille vännen vet nämligen inte riktigt ännu vad han ska göra. Eller jagar, det gör han. Småfåglar och ekorrar och typ allt som rör sig. Älgar var det dåligt med där ute i öjaskären, vilket förstås kan sägas till Figaros försvar. Man kan ju inte jaga sådant som inte finns.

En fin dag var det i alla fall! Vi gick och gick, genom lingonris och över stenrösen och gungande, blöta mossar. Jag fick lära mig vad en ormgran var, hur en korp låter och varför vissa granar får gula skott istället för gröna. Och så pausade vi med hett kaffe och macka på en sten. Grillade korv i slakthusets grillkåta. Annars en perfekt jaktdag, men vi fick ingen älg. Det var ju ett minus i protokollet, annars blev det mest plus. 

Somnade som en stock på soffan när jag kom hem, för det hör det till att man ska efter älgjakt. Orkade med nöd och näppe släpa mig i en het dusch. Sedan var jag inte särskilt social den kvällen.

Idag har jag städat, grundligt och ordentligt. Dammsugit, moppat golv, städat muggen. Bytt sängkläder och tvättat lakan. Dammtorkat och röjt undan osammanhängande högar med prylar som alltid samlas på bänkskivor och skrivbord. Så en sväng till Öja för kvällskaffe, och så satte jag mig vid datorn och betalade en bunt räkningar. Nu är man väl förtjänt av en dusch, lite Youtube och sedan sängen. Tycker jag i alla fall. 

1 kommentar:

  1. Vist, var du värd duschen och -sängen efeter Skogsdagen och bättre lycka med älgar nästa gång!

    SvaraRadera