måndag 30 september 2013

Allvetande expert till er tjänst

Sprang på en artikel i Meidän Perhe (av alla tidningar...) på Facebook idag. Frågan man ställde sig var a) huruvida barn måste smaka på mat om de inte vill och b) om alla barn måste lära sig skida. Nu ska barnexpert M. Kronqvist igen komma med åsikter i denna fråga. Jag anser att JA, man måste smaka på all mat. Önskar själv att jag inte hade varit så kranttu som liten, för jag är fortfarande picky med vad jag äter, även om jag verkligen försöker att inte vara inskränkt och vägra vissa maträtter. Jag har jättesvårt med till exempel vitlök och getost, jag tycker att det är förjävla vidrigt. Men jag skäms när vuxna människor petar i maten och alltid beställer biff med franska och ketchup på restaurang för att man inte fått lära sig annat. Så jo, inget barn dör väl av att smaka på all mat? Om man på något sätt kan underlätta för barnet genom att ge det en vid skala smaker att vänja sig vid och tycka om - jag menar, då måste det ju vara bra?

Och så till följande frågeställning - den där om huruvida man måste lära sig skida. Herremintid en så dum fråga. DET ÄR SJÄLVKLART ATT MAN SKA LÄRA SIG SKIDA. Det är världens bästa motorik- och koordinations- och balansträning, men det är en bisak. Vid skidåkning lär man sig först och främst att koordinera höger arm och vänster ben samtidigt, och tvärtemot, så kallade korsvisa rörelsemönster. Detta stimulerar samarbetet mellan höger och vänster hjärnhalva - jätteviktigt för barn som håller på lär sig saker! Skidåkning är bra mycket viktigare för inlärningen är pedagogiska spel på iPad, så mycket kan jag säga. Dessutom hör det för fan till allmänbildningen att man ska kunna skida.

Och jo, jag vet. Jag är barnfri och bör ge fan i att komma med bajsnödiga råd, jag vet. Men när jag har så hemskt svårt att hålla käften.

Här hittar ni förresten artikeln. Eller gallupen, kanske man ska säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar