lördag 22 augusti 2009

Besök

Den senaste tiden har som sagt varit intensiv. Det har varit mycket jobb och glest mellan de lediga dagarna. Jag har inte haft varken tid eller ork - eller inspiration för den delen - att sitta och blogga. De lediga dagarna har oftast gått ut på att sova ut, vila och företa mig rundor löpande eller med rullskridskor eller -skidor.

Förra veckan var särskilt intensiv. På torsdag eftermiddag kom nämligen äntligen min före detta sambo M från Åbo upp till Österbotten för att hälsa på! Eftersom jag jobbade kväll var det den andra sambon, C som skötte om hämtning från tåget och så vidare. När jag stämplade ut strax efter nio satt två söta flickor och väntade på en bänk, så efter ett grundligt kramkalas drog vi till Amarillo för en bit mat. Åt gott och satt och pratade en stund innan jag styrde hem till Öja för att sova och de fortsatte till Jakobstad för att småningom göra samma sak.

Jobbade även fredag kväll, och fick äran att köra raka spåret till Evijärvi efter uträttad arbetsdag. Möttes där av en ensam C i roddbåt. "Ja laa finsko å skala päärona" hojtade hon:) Sedan rodde vi ut till holmen.


Vilken skön tillvaro vi hade ute på den lilla ön i Evjäsjöön! Eldade bastu, grillade ute på terrassen och smuttade vin i skenet av flackande ljus. Lite senare var det bastubad i månskenet och nakenbad i en spegelblank sjö. Efteråt satt vi invirade i handdukar i gungan och tittade på stjärnor och pratade. Och visst var det lite sentimental känsla över att borsta tänderna tillsammans och krypa till kojs i varsin säng. "Gonatt, öitä!" precis som när vi bodde ihop:)

Morgonen därpå dukade C fram en superb frukostbricka, som vi tog med oss upp i tornet som finns på villatomten. Ett åttakantigt utsiktstorn med fönster åt alla håll. Behöver jag säga att det var gemytligt att sitta där och dricka morgonkaffe? Anakoppin intogs i vindskyddet nere vid vattnet. Där satt ganska mycket tysta och bara tittade på vattnet. Precis som när vi bodde ihop var det ingen tryckt stämning eller obehaglig tystnad. Alla satt och tänkte på olika saker och hade det skönt och njöt av lugnet.


Nöjda flickor återvände till fastlandet en stund senare. Men innan dess diskade M för allt vad tygen höll;)

Lördagen tillbringades i Öja. Först köpte vi rykande färsk lax från Öja-Market. Så nyrökt att den smalt på tungan. Efter denna anrättning åkte vi ut till min mammas och pappas villa där vi fick ettmeddaskaffi och vilade en stund. Vi satt tätt ihop på terassen och delade på samma filt alla tre. Mina flickor:)

Lördagskvällen blev en spontan historia, där C var tvungen att åka hem, så jag och M drog till Bryggan på en öl. Där blev vi medlockade till en pub i Jakobstad tillsammans med bästa L och B, vilket var ett lyckat drag, eftersom vi återförenades med C där.


Har jag inte haft den duktigaste sambon? M vann Trivial över oss alla fast vi spelade på svenska!

På söndag dukade jag och M upp en lyxfrukost som vi satt länge vid innan jag skjutsade henne till tåget hem. Det blev en intensiv vecka med mycket program - men otroligt roligt att M ville komma! Och allt fungerade utmärkt. Har verkligen saknat min fina flickor, de bästaste, bästaste bästa sambon man kunde önska sig. Tack snälla C för en rolig sammankomst, och för kvällen vid er villa!



Jo, det var klart att det skulle bli tekniskt strul... Jag fotar en massa onödiga skräpbilder dag ut och dag in, men just detta veckoslut strejkade allt. Min egen kamera vägrade funka, batterierna i mammas lånade kamera tog slut när jag tog den som reserv. Allt jag kan bidra med är några foton tagna med telefonen. Hmpf.

4 kommentarer:

  1. vilken härlig helg ni haft!
    vi (d.v.s. mamma o pappa) har också villa i evijärvi. vad heter holmen ni besökte?

    SvaraRadera
  2. Va mysigt ni har haft det! Jag tyckte det där oktagontornet lät häftigt!

    SvaraRadera
  3. Det var en trevlig helg med de bästa ex-sambona man kan ha! Nu kommer jag inte ihåg vad holmen hette, men jag kan ta reda på!:)

    Tornet var jättefint, perfekt att sitta och dricka morgonkaffe i med utsikt åt alla håll.

    SvaraRadera