måndag 5 januari 2009

Vinterväder

Det är fortsatt vinterväder i Österbotten. Som sig bör, ingenting konstigt i det. Det är bara i Åbo man blir förvånad över att det finns konstigt, vitt pulver (snarare brun sörja) på gatan ett par gånger under vintern. Eller regnperioden, eller vad man nu ska kalla det. Här är det som ett julkort med snö i träden och några minusgrader.

Igår var det tårtkaffe vid heimgååln. Några av de närmast sörjande kom och drack kaffe, pajade kattungar och pratade bort en stund. Det är väl bra att man får baka tårta en gång om året så man inte tappar sin förmåga, och dessutom får man samla lite husmorspoäng samtidigt. Tårtbak ger ganska många, har jag hört. I år var det traditionsenlig gräddtårta, denna gång med aprikossylt och grädde i, och Daim och persikor på. Gott med tårta. Telefonen pep till då coh då, och jag fick gratulationer från hemlandet, från Danmark och till och med Mexico. Det ni.

När kaffet var uppdrucket styrde vi iväg mot Heimsjöstranden igen. I Öja var det -6 grader, och när vi kom in i Terjärv centrum efter dryga halvtimmens körning stod mätaren på -20. Det är alltid kallare här på vintrarna, och alltid mera snö. På somrarna är det däremot alltid varmare här.

Idag har jag plitat lite till på kanden, men än är det mycket jobb kan jag säga. Jag vågar inte säga någonting om den ännu, annat än att den är under arbete. "Under arbete" låter bra. Ungefär som när man är arbetslös och deltar i Expedition: Robinson, då heter det att man är "mångsysslare". Ah, kanden... Man borde ha en som skriver åt en, så att man kan göra annat istället. Som att ligga på soffan i rosa sidenmorgonrock och duntofflor samtidigt som man äter praliner och förkunnar "The End!" när man tycker det.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Har varit här och kikat!
    Ville lämna ett "avtryck"!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för avtrycket och välkommen åter:)

    SvaraRadera
  3. uuh, är du i det skedet nu... jag kan inte direkt påstå att jag avundas dig. fast när jag riktigt tänker efter var det inte det där skrivandet i sig som var jobbigast, det var förarbetet o att få igång sig själv (o medförfattaren) som var värst. själva skrivandet gick sedan på ett huj när vi väl kommit igång.
    good luck o grattis till husmorspoängen :)

    SvaraRadera
  4. Jo, jag är inte i någon rolig sits. Speciellt när man som jag har så kort tålamod och helst inte vill göra... någonting:) Ska bita ihop och få det undan bara, så slipper man fanskapet:)

    SvaraRadera